Same, same - but different!

Rekruttering i et flerkulturelt perspektiv. Er dette noe annet enn den rekruttering vi driver ellers? Ja og nei! Vi mennesker er like, men vi lever i ulike kulturer og tradisjoner i verden. Dette gjelder også hvordan vi rekrutterer våre medarbeidere og ledere.

Publisert: 15.01.2009

Logo

Den norske befolkningen er rik på variasjoner. Svært mange virksomheter vil kunne vinne store konkurransemessige fordeler gjennom forholdsvis enkle analyser av eget kundegrunnlag, og å ta hensyn til dette i sin ansettelsespolitikk.

Denne veiledningen i kvalitativ rekrutteringsteknikk er skrevet med den hensikt å hjelpe de virksomheter som skal ansette nye medarbeidere å lykkes i dette viktige arbeidet.

Utgangspunktet er at vi i alle rekrutteringsprosesser bruker en metodikk som er anerkjent i Norge. Denne avviker på mange områder det som er anerkjent i andre land.

I Norge forventer vi et fast håndtrykk og direkte blikk, vi spør litt ukritisk om styrker og svakheter, om fritid og familieliv, og bruk av referansesamtaler er blitt noe nær et must. Sånn er det ikke overalt i verden, og mange har gått glipp av stjernekandidater fordi de har latt egne iboende holdninger påvirke beslutninger alt for tidlig i prosessen.

Ikke la et navn som ser ”unorsk” ut diskvalifisere fra å invitere en søker til et intervju!

Les "Forord til rekrutteringstips"

 

Utskriftsvennlig side

Kontakt IMDI Tlf: 24 16 88 00 E-post: post@imdi.no Ved feil på nettstedet, kontakt mangfoldsportalen@imdi.no